درس ۱۴ نهم: پيداي پنهان

درس چهاردهم: پيداي پنهان

درس ۱۴ نهم: پيداي پنهان

صفحه ۱۰۳:

جهان جمله فروغ روی حق دان
حق اندر وی ز پیدایی است پنهان
معنی واژه دشوار: فروغ: پرتو، نور
معنی بیت: همه جهان جلوه ای از نور الهی است خدا آنقدر در آفریده ها جلوه کرده و آشکار است که ما از فرط آشکار بودن خدا، نمی توانیم او را ببینیم.

صفحه ۱۰۴:

معنی واژگان دشوار: متانت: وقار و سنگيني/ عبرت: پند گرفتن/ حاجت: نياز/ تأمل: انديشيدن/ شعور: فهم/ جراحت: زخم/ تلف: هلاك شدن/ قوه: توان
ابتدا می کنم ای مفضل به یاد کردن خلقت انسان: ای مفضل ابتدا یاد می کنم از آفرینش انسان
پس به خدا قائل شده اند و او را طبیعت نام کرده‌اند: پس به وجود خدا اقرار کرده اند و خدا را طبیعت نام نهاده‌اند.
برای آن که حرارت در دل جمع نشود که آدمی را تلف کند : برای آن که دمای بدن و قلب بالا نرود و باعث از بین رفتن انسان نشود.

صفحه ۱۰۵:

معنی واژگان دشوار: خلل: نقص، آسيب/ نفع: سود / ضرر: زيان/ غافل: بي خبر/ مصلحتي: به صلاح بودن/ مصلحت: نيك خواهي/ وصف: شرح دادن/ حيا: خجالت، شرم/ وعده: قول/ صله رحم: ديد و بازديد از خويشاوندان/ معاصي: گناهان، ج معصيت
اگر از این قوه ها حافظه را نمی داشت چگونه بود حال او و چه خلل ها داخل می‌شد در امور زندگانی و کارهای او: اگر از نیروها حافظه را خلق نمی کرد حال و روز انسان چگونه بود و چه آسیب هایی در زندگی به او می رسید.

صفحه ۱۰۷:

معنی واژگان دشوار: عليم: بسيار دانا/ شأن: شخصيت، مقام، شایسته/ طاقت: تحمل، توانايي/ تدبير: چاره جويي
پس داده است خداوند علیم به آدمی آنچه صلاح دین و دنیای او در آنهاست و منع کرده است از آدمی دانستن امری چند را که در شان و طاقت او نیست دانستن آنها : خداوند آگاه آنچه را که صلاح دین و دنیای انسان در آن است به او داده است و آنچه را که طاقت دانستن آن را ندارد از دانستن آن منع کرده است.
زیرا که چون آدمی را احتیاج به آب شدید است از احتیاج به نان: چون انسان به نان بیشتر از آب نیاز دارد .
بنابر آنکه صبر او بر گرسنگی زیاده است از صبر بر تشنگی: انسان بهتر می‌تواند در برابر گرسنگی صبر کند تا تشنگی.

معنی واژگان دشوار: تواضع: فروتني كردن/ تضرُّع: گريه و زاري كردن، حالت دعا
اگر آدمی را هرگز دردی نمی رسید به چه چیز ترک می‌کرد گناهان را و به چه چیز تواضع می‌کرد برای خدا و تضرع می‌کرد نزد او: اگر انسان درد را احساس نمی‌کرد چگونه گناهانش از بین می‌رفت و با چه ابزاری به درگاه خدا زاری می کرد و افتادگی می نمود .

معنی واژگان دشوار: صدقات: خيرات/ مساكين: بيچارگان، بينوايان
و به چه چیز مهربانی می کرد به مردم و صدقات می نمود به مساکین: انسان به خاطر چه چیزی و با چه انگیزه‌ای به انسان های نیازمند کمک می کرد.

معنی واژگان دشوار: خضوع: فروتني، خاكساري/ عافيت: تندرستي
نمیبینی کسی را که به دردی دچار شد خضوع می‌کند و به درگاه خدا روی می آورد و طلب عافیت می کند و دست می گشاید به دادن صدقه: نمیبینی انسانی که بیمار می شود چگونه در مقابل خدا فروتن می‌شود و از خدا درخواست سلامتی می‌کند و برای رفع بلا صدقه می دهد.

معنی واژه دشوار: حكمت: دانش
پس نمی بینی که حکیم علیم در هر امری آنچه به عمل آورده همه موافق حکمت است و راه خطا در آن نیست: پس نمی بینی که خدای عالم و آگاه در هر کاری آن چه را که به وجود آورده همه بر اساس علم و دانش است و هیچ اشتباهی ندارد.

معنی واژگان دشوار: معرفت: شناخت/ حمد: ستايش

پس من شاد و خوشحال برگشتم به آنچه از معرفت مرا حاصل شد و خدا را حمد کردم: پس من شاد و خوشحال برگشتم و به خاطر آنچه از شناخت و آگاهی به دست آوردم خدا را شکر کردم.

خودارزیابی درس پیدای پنهان

۱.پاسخ شخص گمراه به مفضل چه بود؟
اگر از شاگردان جعفربن محمد (ع) هستی باید بدانی که او زیاده از این سخنان ما را شنیده و با متانت جواب گفته است؛ لذا تو هم شایسته با ما سخن بگو.

۲.این درس را با درس اول (آفرینش همه…) مقایسه کنید و شباهت های آنها را بیان کنید.
هر دو درس وجود خدا و پیامبر را بیان نموده اند و مضمون آنها درباره نعمت هایی است که خدا برای انسان ها آفریده است، نعمت هایی نشان دهنده عظمت و بزرگی خداوند است.

۳. چرا خداوند بزرگ، نعمت تفکر و اندیشیدن را به انسان ها بخشید؟
خداوند نعمت تفکر و اندیشه را در درون انسان قرار داد تا در جهان آفرینش تفکر کند و پند و عبرت بگیرد. انسان با تفکر در خلقت می تواند بفهمد که هیچ یک از اجزای هستی، بیهوده خلق نشده اند.

نوشتن درس پیدای پنهان

۱.ده واژه را که ارزش املایی دارند ، از متن درس بیابید و بنویسید.
فروغ، در ضمن، مفضل، صلاح، شأن، تأمل، تضرغ، معرفت، خضوع، تواضع، معاصی، جراحت، حق تعالی، مصیبت، معصیت، صله رحم و …

۲.جمله های زیر را بخوانید و قیدهای آن را مشخص کنید.
الف) تو هم، شایسته سخن بگو. / شایسته: قید حالت (چگونگی)
ب) من فعلا کاری ندارم. / فعلا: قید زمان
پ) محمد چرا دیروز غایب بود؟ / دیروز: قید زمان
ت) همایون دوباره برنده شد. / دوباره: قید تکرار

۳. بیت زیر را بخوانید و ارتباط آن را با متن درس ، در یک بند بنویسید.
جهان چون زلف و خال و خط ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست
جهان مثل بدن انسان است. اگر به آفرینش بدن خود دقت کنیم، متوجه می شویم که هرچیزی در جای مناسب خود قرار دارد. تمام اجزای جهان بر اساس حکمت و علم خداوند در کنار هم قرار گرفته اند. هیچ جزئی بی سبب خلق نشده و تمام بخش ها، نه تنها جایگاه خود را دارند، بلکه مکمل یکدیگرند. مثلاً اگر چشم‌ها بالای سر قرار می‌گرفت و دهان روی شکم یا موارد دیگر چه اتفاقی می‌افتاد پس قطعاً خداوند به هر چیزی علیم و حکیم است.

4 9 آرا
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک جهت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین
کاربر مهمان
محمد حسین
1 سال قبل

سلام

1
0
دیدگاه خود را درباره ی این پست با ما به اشتراک بگذاریدx