درس ۱۶ نهم: آرزو

درس شانزدهم: آرزو

آرزو

معنی واژگان دشوار:
غرّه: مغرور، فریفته شدن
خُرد: کوچک (ارزش املایی دارد)
آزرده: غمگین
ارباب: حاکم، فرمانروا، مالک
بیفشانی: بکاری
مرغ سحر: بلبل، هزار دستان
به حق: حقیقی، حقیقت، با عدل و انصاف
باور: اعتقاد، یقین، پذیرش، سخن
بیفشانی: بکاری

نقش‌های دستوری مهم و نکات برجسته در متن درس:
بیش از هر چیز برایت آرزومندم که به خوبی ها عشق بورزی و نیکان و نیکویی ها نیز به تو روی بیاورند.
هر: صفت مبهم و وابستۀ پیشین است.

تا زیاده به خودت غرّه نشوی. همچنین برایت آرزومندم صبور باشی
غرّه و صبور: هر دو مسند هستند .

این، دارایی من است.
این: ضمیر اشاره که نقش نهاد گرفته است(دیگر صفت اشاره نیست)

آری! پول ارباب بدی است؛ امّا خدمتگزار خوبی است.
خدمتگزار: این کلمه ارزش املایی نیز دارد.

نکته زبانی: واژه سازی

ساخت و تجزیۀ کلمات:

۱ -کلمۀ ساده : کلمه ای است که فقط از یک بخش معنادار ساخته شده باشد و معنای مستقل و روشنی دارد و نمی توان آن را به اجزایی بخش
کرد مانند: گل ، آب، دبیر ، خانه ،فرهنگ ، میز ، کتاب، کاغذ.

۲ – مشتق: کلمه ای است که از یک بخش معنادار و یک جزء وندی (پیشوند و پسوند) تشکیل شده است.
مانند:
گلدان (بخش معنادار+ پسوند)
آبی(بخش معنادار+ پسوند)
دبیرستان (بخش معنادار+ پسوند)
شادمان= شاد+ مان (جز معنادار+ پسوند)
بی ادب (پیشوند+ بخش معنادار)
تعمیرگاه = تعمیر+گاه (بخش معنادار+ پسوند)
آرزومند= آرزو+ مند (بخش معنادار+ پسوند)
نی زار= نی + زار (بخش معنادار+پسوند).
به این واژه ها از نظر ساخت « مشتق » یا « وندی » گفته می شود.

نکته: پسوندهای مکان مثل زار در نمکزار، شوره زار، گلزار یا ستان در بیمارستان، دبیرستان، گاه در تعمیرگاه: بخش بی معنا و وندی و
مشتق ساز به حساب می روند.

۳ – مرکب: راه+ آهن // خدمت+ گزار // هوا+ پیما // سر+ دبیر// آب+ راه// همگی کلماتی هستند که از دو بخش یا چند بخش مستقل و
معنادار تشکیل شده اند.

تذکرات مهم: موارد زیر به تنهایی باعث نمی شوند که کلمات از حالت ساده خارج شوند:
– نشانه های جمع ( ها ، ان و ی نکره )؛ آدم ها ، معلمان،( ی ) کتابی خریدم
– تر و ترین در آخر صفت و قید ؛ خوب تر ، بالا ترین
– پیشوند های صرفی ؛ ب ، می و ن: می روم /نرو / بیاید
– ضمائر شخصی متصل که به اسم می چسبند . م ، ت ، ش ، تان ، تان ، شان .
– فعل های کمکی در ماضی نقلی ام ، ای ، است ، ایم ، اید ، اند .

 *** یادمان باشد که بن ماضی و بن مضارع در شمار جزءهای معنادار هستند.***

خودارزیابی درس آرزو

۱.چرا شاعر می‌گوید: انسان باید دشمن هم داشته باشد؟
زیرا دشمن می تواند با صراحت بیشتری عیب ها و کم و کاستی های انسان را بگوید و این کار باعث می شود ما از غرور و خطا به دور باشیم.(بحضی از دوستان از روی مهربانی سعی می کنند همه کارهای ما را تایید کنند و از عیب های ما چشم پوشی می کنند ولی دشمن اینگونه نیست.)

۲.چرا پول ارباب بدی است ولی خدمتگزار خوبی است؟
اگر ثروت و پول بر انسان حاکم باشد، ارباب و صاحب بسیار بدی خواهد بود و انسان را سمت به حرص و طمع می کشاند. ولی اگر پول در اختیار انسان باشد و در جهت مثبت به کار گرفته شود، می تواند نیازهای او را برطرف کند.

۳. اگر شما به جای شاعر بودید، برای دوستانتان چه آرزوهای دیگری داشتید؟
به عنوان مثال: آرزوی سعادت و خوشبختی، آرزوی رشد و موفقیت در آینده، آرزوی سلامتی
(هر دانش آموزی می تواند آرزوی خودش را در جواب این سوال بنویسد.)

نوشتن درس آرزو

۱.برای هر واژه، دو هم‌خانواده بنویسید و در جدول قرار دهید.
غرّه: مغرور، غرور
اعتماد: معتمد، عماد
احساس: حس، محسوس
اعتراض: معترض، تعرض

۲. یکی از بندهای درس را که بیشتر می پسندید انتخاب کنید و دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.
«امیدوارم که دانه ای هم بر خاک بیفشانی/ هرچند خرد بوده باشد/ و با روییدنش همراه شوی/ تا دریابی چقدر زندگی در یک درخت جریان دارد.»
دلیل انتخاب: این قسمت از درس به رشد و پویایی اشاره دارد. همانطور که با صبر و تلاش می‌توان دانه ای کوچک را به درختی تنومند تبدیل کرد؛ با کار پیوسته و مفید میتوانیم به خواسته هایمان برسیم.

۳.ساخت هر واژه را مشخص کنید.
پرنده، دشمن، خدمتگزار، هواپیما، سردبیر، راه آهن، تعمیرگاه، نی‌زار، آبراه، فکر، ساده، آرزومند

ساده

وندی مرکب

دشمن

آرزومند

هواپیما

فکر

نی‌زار

آبراه

ساده

تعمیرگاه

سردبیر

پرنده

خدمتگزار

راه آهن

4.3 4 آرا
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک جهت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
کاربر مهمان
مریم
26 روز قبل

خیلی خوبه

1
0
دیدگاه خود را درباره ی این پست با ما به اشتراک بگذاریدx