درس دهم: قلم سحرآمیز

خودارزیابی درس قلم سحرآمیز

۱.سید جمال الدین اسد آبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟
آگاهی از موضوعات اجتماعی، سیاسی و علوم مختلف زمان خود، تسلط بر زبان های مختلف، سخنرانی

۲.چه رابطه ای بین شعر حافظ و نقاشی کمال الدین بهزاد بود؟
کمال الدین عکس پرنده ای را کشید که در حال اوج گرفتن است و دو بیت حافظ را خواند که این اشعار به بی ارزش بودن دنیای اشاره داشت و اینکه با رفتن از این دنیای خاکی  و اوج گرفتن به سمت خداوند، انسان به آرامش می رسد.

۳.چرا روحانیت و چهره های علمی – فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟
آن ها به دلیل مطالعه و شناختی که از محیط جامعه و نیازهای آن دارند، در میان مردم شناخته شده هستند و  می دانند که در هر شرایطی جامعه به چه چیزی نیاز دارد.

فعالیت‌های نوشتاری

۱.در متن درس، دو واژه بیابید که شکل نوشتاری و گفتاری آنها مانند «شنبه» متفاوت باشد.
استانبول، تنباکو

۲.در هریک از جمله‌های زیر، گروه اسمی و وابسته‌های آن را مشخص کنید.
* شعر زیبا، هم در گزینش لفظ و هم در بیان معنا توجه مخاطب را بر می انگیزد.
شعر زیبا: شعر: هسته / زیبا: وابسته پسین( صفت بیانی)
گزینش لفظ: گزینش: هسته / لفظ: وابسته پسین( مضاف الیه)
بیان معنا: بیان: هسته / معنا: وابسته پسین( مضاف الیه)
توجه مخاطب: توجه: هسته / مخاطب: وابسته پسین( مضاف الیه)

*میرزای بزرگ، مرجع شجاع، فتوای تاریخی را نوشت.
میرزای بزرگ: میرزا: هسته / بزرگ: وابسته پسین( صفت بیانی)
مرجع شجاع: مرجع: هسته / شجاع: وابسته پسین( صفت بیانی)
فتوای تاریخی: فتوا: هسته / تاریخی: وابسته پسین( صفت بیانی)

۳. نمونه های زیر، جناس ها را بیابید.
* الهی، چون تو حاضری، چه جویم و چون تو ناظری، چه گویم؟(علامه حسن زاده آملی)
جویم و گویم / حاضری و ناظری
* سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند/ همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند(حافظ)
چمان و چمن/ چمن و سمن
* نه هرچه به قامت مهتر، به قیمت بهتر. (گلستان سعدی)
قامت و قیمت / مهتر و بهتر

0 0 آرا
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک جهت
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خود را درباره ی این پست با ما به اشتراک بگذاریدx