درس ۹ هفتم: نصیحت امام (ره)

درس نهم: نصیحت امام (ره)

نصیحت امام (ره)

بند اول:

واژه های مهم: امام: پیشوا، رهبر/ علیه السّلام: سلام و درود بر او باد/ نصیحت: پند، اندرز/ نصیحت آمیز: آمیخته به اندرز، همراه با پند/ بت: تندیسی ساخته شده از سنگ ، چوب ، فلز یا هر چیز دیگر به شکل انسان یا حیوان که به جای خداوند، پرستش شود.
دانش زبانی:دانش آموزان یک مدرسۀ دخترانه: نهاد/ برای: حرف اضافه/ امام خمینی: متمم/ اماما: (ای امام) منادا، شبه جمله

بند دوم:

واژه های مهم: باسمه تعالی: به نام او که بلند مرتبه است./ محبّت آمیز: آمیخته به مهر و محبّت/ قرائت کردم: خواندم/ محتاج: نیازمند/ نشاط: طراوت، شادابی/ خرّمی: شادی، نشاط/ وظایف: جمع مکسّر (مفرد آن: وظیفه)/ اخلاق: خوی ها، منش ها، رفتار، جمع مکسّر (مفرد آن: خُلق)/ نیکو: خوب/ اطاعت: فرمان بردن/ غنیمت شمردن: قدر دانستن، با ارزش شمردن، فایده و سود بردن/ راضی: خشنود/ تعالی: بلند مرتبه/ سعادت: خوشبختی/ ترقّی: پیشرفت.
دانش ادبی: نورچشمان: کنایه از فرزندان عزیز.
دانش زبانی: نامۀ محبت آمیز شما: مفعول/ قرائت کردم: فعل.

شوق خواندن

بند اول: علامه محمدتقی جعفری، از همان کودکی …

واژه های مهم: علّامه: کسی که علم زیادی دارد، بسیار دانا، دانشمند/ کنجکاو: جستجوگر/ دقایق: جمع مکسّر (مفرد آن: دقیقه)/ دقایقی طولانی:زمان زیادی/ خیره:زُل زدن، نگاه عمیق به چیزی/ نشاط، خوشی، شادی/عجیب: شگفت انگیز، تعجّب آور/ احساس: حس کردن، درک کردن/ آواز: صدا، آهنگ/ صید: شکار/ هیجان: شور و اشتیاق/ شیفته: عاشق، دلداده، دلباخته/ بیزاری: تنفر/ بیزاری، تنفّر: مترادف یا هم معنی هستند.
دانش ادبی: دامن طبیعت: تشخیص/ به دامن طبیعت رفتن: کنایه از به گردش و تماشا رفتن/ صید، شکار، گنجشک، تیر و کمان: مراعات نظیر.
دانش زبانی: «علّامه محمّدتقی جعفری، از همان کودکی کنجکاو و دقیق بود»: علّامه محمّد تقی جعفری: نهاد/ کودکی: متمم/ کنجکاو و دقیق: مسند.

بند دوم: از روزی که وارد مدرسه شده بود …

واژه های مهم: گشت و گذار: گردش و تفریح/ مسائل: جمع مکسّر (مفرد آن: مسئله)/ وجد: خوشحالی زیاد، شور و هیجان/ موقع: وقت، زمان.
دانش ادبی: ریاضی، جغرافیا، علوم: مراعات نظیر / شنیدن و خواندن: مراعات نظیر.

بند سوم: در اولین ساعات حضورش در قم …

واژه های مهم: حرم: داخل مکان زیارتی/ ضریح: خانه فلزی یا چوبین مُشبّک که بر سر مزار بزرگان دینی قرار دارد./ اخلاص: پاکی، یک رنگی/ همّت: اراده، پشتکار، تلاش/ کسالت: بیماری/ شفا: درمان، تندرستی.
دانش ادبی: ضریح، حرم: مراعات نظیر.
دانش زبانی: «سر را بر ضریح آن حضرت گذاشت» نهاد:ضمیر «او»است که حذف شده / سر: مفعول/ ضریح آن حضرت: متمم/ گذاشت: فعل.

بند چهارم: زیارت حضرت معصومه (س) به او آرامش بخشید …

واژه های مهم: شوق: علاقه، اشتیاق/ عطش: تشنگی زیاد/ مشتاقانه: با علاقه، با شور و و شوق/ دارالشّفا: بیمارستان، در اینجا نام مدرسه ای است./ عطا کند: ببخشد/ نصیب: قسمت، بهره/ حُجره: اتاق کوچک/ گِلیم: نوعی فرش.
دانش ادبی:عطش مطالعه: کنایه از علاقه زیاد به مطالعه / مطالعه و مدرسه: مراعات نظیر / زیارت، حرم، قم، حضرت معصومه (س): مراعات نظیر.
دانش زبانی: زیارت حضرت معصومه(س): نهاد/ به: حرف اضافه/ او: متمم/ آرامش: مفعول/ می بخشید: فعل.

استاد محمّدتقی جعفری

استاد محمّدتقی جعفری در مرداد سال ۱۳۰۴ ه.ش در خانواده ای فقیر در شهر تبریز به دنیا آمد. هنگامی که می خواست به کلاس ششم برود، مجبور به ترک تحصیل شد و یک سال و نیم در مغازۀ کفّاشی، شاگردی کرد. بعدها به کمک یکی از استادان خود راهی نجف شد. در ۲۳سالگی به درجه اجتهاد رسید و پس از ۱۱ سال به ایران بازگشت. از استاد جعفری کتاب ها و آثار علمی فراوانی دربارۀ نهج البلاغه، مثنوی مولوی و موضوعات دیگر بر جای مانده است.وی در سال ۱۳۷۷ درگذشت.

خودارزیابی درس ۹ فارسی هفتم

۱. چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟
زیرا اعتقاد داشتند که امام بزرگوار و دانا است و از همه‌ی گناهان به دور است و نیازی به نصیحت کردن ایشان نبود.

۲. چگونه می‌توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟
عمل به وظایف انسانی و اسلامی، کشف استعداد ها و یادگیری مهارت های مفید، احترام گذاشتن به بزرگتر ها، تلاش و کوشش برای پیشرفت کشور

۳. دربارهٔ عبارت «حرم، دل او را آرام می‌کرد و مدرسه، اندیشه‌اش را» توضیح دهید.
وقتی به حرم حضرت معصومه (س) می رفت دلش به آرامش می رسید و وقتی به مدرسه می رفت با یادگیری علوم مختلف اندیشه اش آرام می گرفت.

نوشتن درس ۹ هفتم

۱.در جمله‌های زیر مسند را مشخّص کرده، مُسند مناسب دیگری جایگزین آن کنید.
– علّامه جعفری کنجکاو بود. مسند (کنجکاو) = علامه جعفری فعال بود. یا علامه جعفری دقیق بود.
– او شیفتهٔ طبیعت است. مسند (شیفته) = او دوستار طبیعت است. او عاشق طبیعت است.

۲- برای هریک از واژه‌های زیر دو کلمهٔ هم خانواده بنویسید.
درس: تدریس، مدرس، دروس، مدرسه
سعادت: سعید، مسعود
راضی: راضیه، مرضیه، رضایت
طبیعت: طبیعی، طبع

۳- با حروف درهم ریختهٔ زیر واژه‌هایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند.
(ج، ح، م، ر، ه، ض، ی، ت) حضرت، ضریح،حجره، حرم

۴- با توجّه به معنی، املای صحیح واژه را انتخاب کنید.
الف) نصیب – نسیب : قسمت
ب) گشت و گزار – گشت و گذار : گردش

3 2 آرا
امتیاز شما به این مطلب
اشتراک جهت
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خود را درباره ی این پست با ما به اشتراک بگذاریدx